میدان ساعت به عنوان یک میدان تاریخی و فرهنگی، در شهر تبریز ثبت شده است. با بررسی سرگذشت میدان، خواهیم دید که ساختار و یکپارچگی آن در طول زمان خدشهدار شده، به گونهای که در یک دوره زمانی، مجسمه باقرخان از وسط میدان حذف و در دورهای دیگر، ساختمان نسبتا تاریخی دوران پهلوی که در طول زمان، بخشی از هویت میدان را تشکیل داده بودهاند، از استخوانبندی میدان حذف شدهاند. تغییر یکباره این نوستالژیها، موجبات بحران هویتی در شهر و ناکارآمدی بافتهای تاریخی را فراهم خواهد کرد، چرا که میزان ادراک انسان از محیط، بستگی به حافظه تاریخی وی از آن محیط دارد و اگر آن محیط را حذف و یا تقلیل دهیم، این حافظه دچار اختلال میشود و احساس بیگانگی را در فضا ایجاد میکند.
ما میخواهیم با بازسازی کلیت یک چیز به جای اجزای آن، در راستای تداعی و حفظ گشتالت و یکپارچگی محیطی، به بازگرداندن حس مکان و احیای خاطرات مشترک جمعی کمک کنیم. برای این امر، بخشی از عناصر کلیدی در هویتبخشی میدان را، با در نظرگرفتن شرایط جدید سایت که در زیر به دو مورد آن اشاره شده است، به آن باز میگردانیم.
1. آمار نشان میدهد که رشد بناهای ساختهشده در شهر تبریز، در سالهای اخیر، از رشد جمعیت آن بیشتر بوده و این امر موجب کاهش فضاهای سبز در شهر معروف به باغشهر تبریز شده است. در نتیجه، ترجیح میدهیم حال که بنای موجود در میدان حذف شده است، به جای آن، تا جایی که امکان دارد و البته با حفظ عناصر لازم در حفظ گشتالت محیطی میدان، فضای سبز را جایگزین کمبودهای شهر کنیم. در نتیجه، فضای شهری به درون جدارهها رسوخ خواهد کرد و حاشیه میدان را به دو حیاط مرکزی میان ساختمان خواهد دوخت.
2. ساختمان شهرداری در حاشیه سایت، در حال مرمت بوده و قرار است به مرکز رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و تالار شهر تغییر کاربری دهد. در حال حاضر، این مجموعه یک حیاط پشت به میدان دارد که در آینده میتوان از فضای خالی به دست آمده در سایت مترو، به عنوان حیاط دوم مجموعه تالار شهر، ولی رو به خیابان و میدان ساعت بهره برد و از آن به عنوان مکانی برای نمایشها و پرفورمنسهای خیابانی استفاده کرد. این فضای جدید شهری میتواند به رونق مجموعه تالار شهر و شهرداری در آینده کمک کند.
Tabriz No. 11 Metro Station Architect: Hassan Soltanpour Location: Tabriz, Iran Date: 2016 Area: 15,000 sqm Status: Competition Proposal / 1st Place Client: Tabriz Urban Railway Organization Design Team: Mehdi Rasouli, Fariba Goodarzi
Sa’at square has been recorded as a historical as well as cultural square in Tabriz. We will see by examining the history of the tower that its structure and integrity have been marred over time. For instance, Bagher Khan statue in the middle of the square was removed in one period and in another, Pahlavi relatively historic building, which had formed a part of the identity of the square, was eliminated. The sudden changes to such nostalgia have caused an identity crisis in the city and resulted in the inefficiency of its historical context. In order to address this issue, we have to bear in mind that one’s understanding of their surroundings depends largely on their historical memory of that given place. If that place is removed or changed, the memory will be impaired and a sense of alienation in the environment can be produced.
Rather than rebuilding its components, we ought to recreate the thing as a whole, in order to evoke and maintain the environmental integrity and Gestalt; so that, we would be able to restore the sense of place and shared collective memories. In so doing, parts of the key elements of the identity of the square need to be restored.
1. The statistics show that the growth of construction in Tabriz has been more than that of its population, in recent years. This has resulted in the decline of green spaces in the city which was once known as the Garden City. Therefore, it is more preferable to replace as much as possible the destroyed building with a green space to compensate this lack of green spaces in the city (although maintaining the necessary elements to protect the environmental Gestalt of the square). As a result, the urban areas will penetrate into the walls and connect the edges of the square with the two central courtyards in the middle of the building.
2. The municipal building is being refurbished and is set to become the center of social and cultural events and will be used as the city hall. At the moment, this complex has a yard against the square. The present subway construction site that will be empty in the future, can be used as the second courtyard of the city hall facing the street and Sa’at Tower, being used as a place for shows and street performances. This new urban space can contribute to the future prosperity of the municipal city hall.
در هر یک از فضاهای ارائهشده، ابتدا ساختار موضوع از نقطهنظر ارائه راهکارهایی برای خلق فضای معماری مطلوب، بررسی شده است و عناصری همچون سنگ آوانداد (که موضوع طرح، استفاده از محصولات این شرکت بوده)، در درجه اول و دیگر عناصر، در درجه دوم، سعی در حل و یا پاسخگویی راهحل مسئله را خواهند داشت و همچنین، به دلیل منفکبودن پلانها از یکدیگر و مشخصنبودن ارتباط ساختاری میان فضاها، به کیفیت هر فضا به صورت مجزا و در سه بخش، بر اساس محتوای موضوع پرداخته شده است.
لابی (Entrance Lobby) ذهن انسان از یک تصویر ثابت، یک خاطره را در درون خود ثبت و ضبط میکند و اگر این تصویر قابلیت آن را داشته باشد که تصویرها و سکانسهای مختلفی را همچون بخشی از یک فیلم، در مقابل چشمان مخاطب قرار دهد، میتوان انتظار آن را داشت که بیننده لحظههای بیشتری از صحنه بازدیدشده را در ذهن خود به خاطر بسپارد. فضای لابی به عنوان نخستین فضای درونی ساختمان، نقش مهمی میتواند در شکلگیری این ذهنیت در مخاطب داشته باشد.
در فضای لابی، ساختاری طراحی شده است که اثراتی نامعین و قابل تغییر در هر لحظه از زمان، در محیط ایجاد کند. همانطور که میدانیم، سنگ Onice Fantastico از محصولات آوانداد، قابلیت عبور نور را از خود داراست، در نتیجه، از این عنصر برای نقشآفرینی در محیط استفاده میکنیم. میدانیم که عبور نور از عنصری مانند سنگ، یک پتانسیل به حساب میآید، ولی مسئلهای که در اینجا به دنبال آن هستیم، چگونگی استفاده از این پتانسیل در ایجاد تفسیر متفاوت از فضاست؛ در واقع، به جای استفاده از سنگی نورانی، از خواص آن در فضا بهره برده و نگاه مخاطب را از خواص سنگ (به عنوان معلول)، به خود سنگ که علت تولید آن است، جلب کنیم. وقتی به سنگی نورانی خیره میشویم، دو مسئله همزمان را رویت میکنیم: کالبد سنگ و منبع نور (علت)، و اثر نور و رنگ در فضا (معلول). مسئله ما بر هم زدن این همزمانی است، به گونهای که مخاطب با رویت اولیه معلول که در اینجا اثرات نور عبوری از سنگ بر فضا است، درکی شهودی از حضور علت در محیط داشته باشد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
نخستین لحظه حضور در فضا، لحظهای است که میتواند ذهن مخاطب را برای پذیرش موضوعی خاص آماده کند. با ورود به فضا، مخاطب با دالانی بیپایان از حفرههای نورانی روبرو میشود (سوال اول: حفرههای از نور چه هستند؟)؛ با ایجاد یک شکاف در آکس ورودی تا مسیر راهپله و قرارگیری دو صفحه منعکسکننده در ابتدا و انتهای مسیر، دالانی طولانی از شکافهای نورانی ایجاد شده است. مخاطب پس از ورود به فضا و روبروشدن با حفرههای نورانی، رنگ و نورهایی را بر جداره حفرهها و یا انسان حاضر در فضای لابی میبیند (سوال: نورهای رنگی متحرک در فضا چه هستند؟). او سپس، با ورود به درون فضای حفرهها و چرخش در فضا، با سنگهای رنگی که نور را از زیر آب به فضای بالا منعکس میکنند، مواجه میشود؛ این سنگها به گونهای در کنار هم قرار گرفتهاند که در هنگام ورود به فضا، لایههایی از سنگ Bianco Lasa Vena Oro که یک سنگ سفیدرنگ از محصولات آوانداد است، دیده میشود و بیننده پس از حضور در فضا و جستجو در سوی دیگر، با لایههای سنگی از Onice Fantastico که قابلیت عبور نور را از خود دارد، مواجه میشود. در نتیجه، بیننده در هنگام ورود، فقط سطح سفیدرنگ سنگها را در زیر سطح آب که روی آن با شیشهای پوشیده شده است، میبیند و در ذهن خود، دلیلی برای حضور نورها و رنگهای موجود بر جدارهها نمییابد. همچنین، حرکت نور و رنگ حاصل از سطح آبی که روی سنگها در حرکت است، میتواند خوانشهای مختلف از فضا را در لحظه لحظه زمان تغییر دهد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
نشیمن (Living Room) همانطور که میدانیم، یکی از خواص سنگ، خاصیت Book Match شدن آن است؛ در نگاه ارگانیک به طبیعت، تقارن در عناصر طبیعی را شاید بتوان مسئلهای کماتفاق دانست که اگر بخواهیم آن را با عناصر مصنوعی ساخت بشر قیاس کنیم، نوعی تقارن است که در حالت قرارگیری شیء در مقابل آینه به دست میآید. همانطور که در دیاگرامها آمده است، در بخشی از فضا، از Book Match که از ساختار طبیعی شیء حاصل میشود، استفاده شده و در پنل سمت راست، از آینه برای ایجاد نوعی Book Match مجازی که در دیاگرامها، Mirror Match مینامیم، بهره گرفته شده است. قرار گیری دو حالت Book Match و Mirror Match در حالاتی خاص در کنار هم، میتواند باعث ایجاد خطای دید و اختلال در تفسیر اولیه عمق اثر در بیننده شود: تکرار < عنصر طبیعی << Book Match عمقنمایی < عنصر مصنوعی << Mirror Match
Courtesy of Hasan Soltanpour
لمس عناصر طبیعی مانند سنگ، احساس انسان را در برخورد با یک عنصر طبیعی تقویت میکند، ولی موضوع حضور در یک فضا، مانند حضور درون یک حفره خاک و یا حضور در یک حفره سنگی، با ارتباط انسان از طریق حواس پنجگانه متفاوت است. در نتیجه، به دنبال یک ساختار فضایی مناسب بودیم که بتواند فضا را برای لمس و احساس یک فضای ارگانیک که مناسب برای زندگی انسان باشد، ایجاد کند و در واقع، برای نمایش یک کیفیت، بستر آن فراهم شود. در اینجا، خانهای را در نظر میگیریم که از حفرکردن فضاهای مورد نیازمان از یک حجم غالب حاصل میشود. حال، با کندن و ایجاد فضای منفی، محیط را برای زندگی آماده میکنیم. میتوان گفت با ایجاد فضای منفی در یک حجم غالب از متریال سنگ (رنگ مشکی)، احساس زندگی درون یک فضا را به حداکثر میرسانیم.
Courtesy of Hasan Soltanpour
حمام (Bathroom) در ارائه مسئله، سه حمام با ابعاد مختلف طرح شده است که دو مورد آن (حمام خانواده و حمام میهمان)، ابعاد کوچکتری را نسبت به حمام والدین شامل میشوند. همچنین قرارگیری درب ورودی در دو حمام کوچکتر در وسط ضلع طولی فضا، نسبت به حمام والدین که درب آن در ضلع کوچکتر آن قرار دارد، باعث کوچکتر به نظر آمدن فضا از نگاه مخاطب خواهد شد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
حمام خانواده (Family Bathroom) برای وسیعتر و دلبازتر جلوهدادن محیط، ساختار کالبدی طرح را برای یک فضای دو برابر برنامهریزی میکنیم، در نتیجه، اگر حمام خانواده را که دارای ابعاد 3/10 در 2/10 است، در نظر بگیریم، میتوانیم ساختار کالبدی طرح را برای فضایی به ابعاد 3/10 در 4/20 جانمایی کنیم. برای رسیدن به این ساختار، جدارهها و سقف کاذب طرح، به صورت مرکزی و در ابعاد 3/10 در 4/20 در نظر گرفته شده و فضای قرارگیری دوش نیز در مرکز آن دیده شده است.
Courtesy of Hasan Soltanpour
برای اینکه توسط عمقنمایی، با استفاده از خواص سنگ که در بالا ذکر شده است، وسعت فضا را از لحاظ روانی افزایش دهیم. جدارههای فضا را با سنگ Silver Fusion کنار هم قرار داده و سه عدد از مدولهای حاصل را در دو جداره قرار میدهیم. اگر این حجم فضایی ترسیمشده به صورت مرکزی و متقارن را از وسط نصف کرده و به جای نیمه دیگر، از یک صفحه منعکسکننده (آینه) استفاده کنیم، در نتیجه، در جدارههای فضا، یک پلاک Book Match شده و یک پلاک نیمه را خواهیم داشت که پلاک نیمه از طریق انعکاس آینه تکمیل شده است (Mirror Match). در نتیجه، چشم به طور ناخودآگاه، دچار این سوءتفاهم خواهد شد که آنچه در آینه تکرار شده، احتمالا با تقارن دیوار همجوار خود، از یک سنخ است. در نتیجه، ذهن در تشخیص عمق فضا دچار تردید میشود (خیال). همچنین، فضاهایی مانند سقف کاذب و نورپردازیها به گونهای طراحی شدهاند که در اجرای فضا، نیمی از آنها ساخته شوند تا از طریق انعکاس آینه، فرم خود را تکمیل کنند.
Courtesy of Hasan Soltanpour
حمام میهمان (Guest Bathroom) ساختار برخورد با حمام میهمان، همانند ساختار حمام خانواده و در راستای عمقنمایی برای فضا بوده و دو موضوع دیگر نیز با توجه به محتوای فضا، برای کاربر میهمان در نظر گرفته شده و در طرح گنجانده شده است: جانمایی یک سرویس توالت و روشویی برای استفاده مجزا توسط کاربر میهمان، و استفاده از موضوع تعلیق در فضا برای ثبت خاطرهای متفاوت در ذهن میهمان. در نتیجه، اضافهکردن دو حاشیه منعکسکننده در حاشیههای کف، باعث انعکاس جدارهها بر روی زمین و جداشدن کف فضا از بنا میشود. این مسئله (تعلیق)، در طراحی جزئیاتی مانند روشویی نیز لحاظ شده است؛ جانمایی روشویی درون یک باکس معلق در هنگام ورود به فضا، در ایجاد ذهنیت مناسب در حافظه مهمان کمک خواهد کرد.
Courtesy of Hasan Soltanpour
حمام والدین (Master Bathroom) به طور عرف، حمام مکانی است برای استفاده یک شخص که صرفا برای شستشو و استحمام استفاده میشود، در حالی که حمام والدین میتواند علاوه بر موضوع استحمام، فضایی برای گذراندن دقایقی بیشتر برای خانم و آقا و بالاخص یک زوج جوان باشد. موضوعی که در این بخش به دنبال آن بودیم، ایجاد فضای متمرکز و غالب است که تمام حواس مخاطب را به سوی مرکز فضا و حوضچه آب هدایت میکند (ایجاد فضایی برای گپ دو نفره).
Avandad Residential Apartment Architect: Hasan Soltanpour Location: Tehran, Iran Date: 2015 Status: Competition Proposal / 2nd Place Client: Avandad Co.
BARKA RESIDENTIAL BUILDING / HASAN SOLTANPOUR, BEHZAD ADINEH
ساختمان مسکونی بارکا معمار: حسن سلطانپور (امین سلطانپور)، بهزاد آدینه موقعیت: کرج، ایران تاریخ: 1392 مساحت: 890 مترمربع وضعیت: ساختهشده کارفرما: رضا شاکری، مهندس آقایی مشاور سازه: مهندس هاشمی ـ شرکت استرانگ هولد ایران مشاور تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: مهندس کوکبی اجرا: شرکت بعد پنهان تیم اجرایی پروژه: مهدی شکوری، فرج عزیزخانی عکس: حمیدرضا پوشفام
استراتژی عملکردی طراحی پروژه که دارای زمینی با نورگیری شمالی و جنوبی است، استقرار حوزه خصوصی با نورگیری کامل در جبهه شمال و حوزه عمومی با نورگیری کامل در جبهه جنوبی، و بخش خدماتی در میان این دو بود. این برخورد با عملکرد، باعث نوعی کمینهگرایی و وضوح در طراحی پلان، بدون هرگونه بیان پیچیده شده است. همچنین، این سادگی و تکبیانی در طراحی نمای پروژه، به صورت وحدتدهی به عناصر کالبدی خارج بنا (نما، سقف پارکینگ ،دیوارهها، کف پارکینگ و محوطه) ارائه شده است. محصول این دیدگاه، پوستهای قابل تبدیل به عناصر مختلف بود که در طبقات، به صورت جداره دوپوسته و شیشه سراسری (پانوراما) درآمد.
Courtesy of Hasan Soltanpour, Behzad Adineh
نمای پانوراما، دیوارهای کاملاً شفاف در داخل نشیمن ایجاد کرده که با طراحی فضایی حائل بین قسمت پرنور و قسمت نشیمن، باعث تلطیف ارتباط داخل با جداره پرنور شده و سیر از داخل به خارج بنا، با سلسله مراتب کیفی نور همراه شده است. این تغییر کیفیت، نه تنها به واسطه نور، بلکه به کمک در همآمیختن فضای داخل و خارج نیز انجام شده که آن را با تراسهایی احاطهشده با شیشه که در فضای واسط قرار دادهایم، میسر ساختهایم.
Courtesy of Hasan Soltanpour, Behzad Adineh | Photo: Hamidreza Poushfam
ویژگیهای طرح ـ استفاده از سازه پیشتنیده برای حذف ستونهای مرکزی ساختمان که فضای پارکینگ و داخل ساختمان را سیالتر و گشودهتر کرده است ـ استفاده از یک فضای حائل که هم مفصلی بین درون و بیرون ساختمان فراهم کرده است و هم نمای پانواراما را کادره میکند و میتواند مکانی برای نشستن و نظاره بیرون باشد؛ جانمایی تراسهایی برای ارتباط بیشتر با فضای بیرون و هوای آزاد نیز، به فرصتهای کیفی این فضای حائل افزوده است. ـ پوشش جدارههای شیشهای برای تراسها، با هدف عدم گسیختهشدن یکپارچگی سطح شفاف نما ـ استفاده از سطوح سرتاسری بازشو برای دریافت نور در تمام عرض نمای ساختمان و فیلترکردن نور در هنگام ورود به ساختمان، از طریق ایجاد بافت در سطح پوسته خارجی نما ـ تداوم و تکبیانی عناصر خارجی، با استفاده از اتود فرمی مشخص در اتصال عناصر کالبدی خارج بنا
Barka Residential Building Architect: Hasan Soltanpour, Behzad Adineh Location: Karaj, Iran Date: 2013 Area: 890 sqm Status: Completed Client: Reza Shakeri, Mr. Aghaei Structure Consultant: Mr. Hashemi – Stronghold Co. Mechanical & Electrical Consultant: Mr. Kokabi Construction: Bod-e-Penhan Co. Construction Team: Mahdi Shakouri, Faraj Azizkhani Photo: Hamidreza Poushfam
The functional strategy of the design in this land that receives light in both north and south sides , put the private zone in the north side and the public zone in the south side, both with ideal light. The service zone was located between these two parts. Having faced the function like this, we caused such clearness in planning, without any complicated expression. This clarity is presented in the façade too, by unifying the body elements of the project (facade, roof, the wall of parking floor and the yard). The outcome was a double-skin glass façade. This panoramic façade has made a completely transparent shell in the wall. By designing a middle space between the outdoor bright environment and the hall, the connection of inside and outside the building was purified. This quality was made by both altering the amount of light in these spaces which was done by the glass balconies located in the inter-space.
Post tension structure is used in this building to provide longer spans and more useful spaces inside the building. Using this structure brought out other advantages, like having the best parking spaces and also preparing the better layout for inner spaces. Heating packages and ducted splits are used as heating and cooling systems in this project. To remove the radiators , the geyser of the package was linked to coil of the splits, so that all the heating and cooling systems were located in the suspended ceiling space.
Design Features – Using post tension structure to eliminate the central columns – Using a buffer space which is a link between the outdoor environment and inner space, and also is a suitable place for sitting and watching the outside of the building – Locating balconies for having more communication with the outdoor environment – Opting glass as the material of the balconies to prevent from breaking the harmony of the transparent façade of the building – Consistency in presenting the external elements; Using the specific forms in linking the elements, in the façade of the project
برندگان مسابقه معماری داخلی آوانداد طی مراسمی در روز ۲۰ بهمن ماه ۹۳ در مکان هتل استقلال در حضور شرکت کنندگان و داوران اعلام گردید. از آثـار ارسال شده، ۲۰ اثر طبـق رای و نظر داوران وارد مرحله نیمــه نهــایی شدند. که از این ۲۰ اثــر، ۵ اثر به عنوان آثار برگــزیده با امتیاز مسـاوی و ۳ اثر برنده جایـــزه های اول، دوم و سوم شدند.
نتایج مسابقه به شرح زیر می باشد:
برنده جایـزه نخسـت: گروه روند سیال طرح فضا لیلا محمود پور، سارا فیروزنیا، رویا ولایی، حمید محمود پور، محمد فرهادی برنده (۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال) جایزه، شامل سیصد میلیون ریال جایزه نقدی و معادل سیصد میلیون ریال استفاده از محصولات شرکت آوانداد و لوح تقدیر و تندیس مسابقه معماری داخلی آوانداد
برنده جایـزه دوم: حسن سلطان پور برنده ( ۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال) جایزه، شامل دویست میلیون ریال جایزه نقدی و معادل یکصد و پنجاه میلیون ریال استفاده از محصولات شرکت آوانداد و لوح تقدیر و تندیس مسابقه معماری داخلی آوانداد
برنده جایـزه سوم: گروه ژینـــو امیررضا نظیری، سعید دیلاغیان، مهشید ایازی، پردیس رضایی، محمدرضا علی احمدی، شعله عباسی برنده (۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال) جایزه، شامل یکصد میلیون ریال جایزه نقدی و معادل یکصد میلیون ریال استفاده از محصولات شرکت آوانداد و لوح تقدیر و تندیس مسابقه معماری داخلی آوانداد
۵ اثــر برگزیـــده:
۱ و ۲- گروه مینیاتور و گروه معماران نعیمی و ابطحی آیدین نعیمی، دینارا شکیبا، مهرنوش صحرارودی، احمد نعیمی، فرزین امامی، لادن مستوفی، محبوبه کاظمی، کاملیا اسرافیلی، امیر حسین افضلی، رحیمه مدیحی، صنم عبایی، سرور ابطحی برنده لوح تقدیر و تندیس مسابقه معماری داخلی آوانداد
۳- تینا رکنی و سهیلا ابراهیمی برنده لوح تقدیر و تندیس مسابقه معماری داخلی آوانداد
۴- موسی عزیزی برنده لوح تقدیر و تندیس مسابقه معماری داخلی آوانداد صبا سلطانی، نیلوفر قربانی، فرشته اسدزاده شیخ جانی، یگانه قزل لو برنده لوح تقدیر و تندیس مسابقه معماری داخلی آوانداد
۵- گروه طراحی اسپر محسن طلوع شریفی، الناز صبوری کارخانه برنده لوح تقدیر و تندیس مسابقه معماری داخلی آوانداد
مرحله نیمه نهایی: - علی خـــزایی – شرکت هنر معماران ایساتیس سید مجتبی انسانیت،محمد حسین حمزه لویی، فاطمه سلیمانی، زهرا رجبی – گروه یگانتا طرح ساخت سپیده جمشیدی یگانه، پردیس کریمی – سهند سهراب، رعنا نیلی، ریحانه نیلی – گروه شـــارا شقایق برزویی، علی قیاسوند – روشنک طهــــرانی – آمایش طرح وتوسعه پارس- گروه پلاتو نواز فولادزری، رضا عسگری، روزبه قائم مقامی، سعید کبیری، مهراد حبیبی، زینب عابدی – محمد مهدی مشکین قلم – آتلیه معماری آرتمن تورج عمران، کسری فیروزی، سهیل سیفی – علیرضا میرزامحمدی – گروه معماری نارنج سید محمد علی معزی، امیر حسین سیفی، محمد مهدی شاطرپوری – گروه معماری پی حسین ابراهیم زاده، عاطفه کدخدا، محمد ابراهیم زاده، مونا بهلور، محسن موسوی نیک، علی طبرسی
The functional strategy of the design in this land that receives light in both north and south sides , put the private zone in the north side and the public zone in the south side, both with ideal light. The service zone was located between these two parts. Having faced the function like this, we caused such clearness in planning, without any complicated expression. This clarity is presented in the façade too, by unifying the body elements of the project (facade, roof, the wall of parking floor and the yard). The outcome was a double-skin glass façade. This panoramic façade has made a completely transparent shell in the wall. By designing a middle space between the outdoor bright environment and the hall, the connection of inside and outside the building was purified. This quality was made by both altering the amount of light in these spaces which was done by the glass balconies located in the inter-space.
Post tension structure is used in this building to provide longer spans and more useful spaces inside the building. Using this structure brought out other advantages, like having the best parking spaces and also preparing the better layout for inner spaces. Heating packages and ducted splits are used as heating and cooling systems in this project. To remove the radiators , the geyser of the package was linked to coil of the splits, so that all the heating and cooling systems were located in the suspended ceiling space
Design Features – Using post tension structure to eliminate the central columns – Using a buffer space which is a link between the outdoor environment and inner space, and also is a suitable place for sitting and watching the outside of the building – Locating balconies for having more communication with the outdoor environment – Opting glass as the material of the balconies to prevent from breaking the harmony of the transparent façade of the building – Consistency in presenting the external elements; Using the specific forms in linking the elements, in the façade of the projec
Award
Year
Award
Project
2014
Me’mar Award
Memar magazine - www.memarmagazine.com
2013
Khak Award - Alborz Municipal
Alborz Broadcasting Network-Karaj municipality-Islamic city council of Alborz