تجارت الکترونیک چیست؟ مزایا و معایب تجارت الکترونیک
- مجموعه: ترفندهای اینترنتی
همه چیز درباره تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک در یک تعریف کلی، به تمامی فرایند های خرید و فروش محصول یا خدمات و فعالیت های دنباله ی آن مانند انبارداری تبادل محصول و اطلاع رسانی از طریق شبکه های رایانه ای و اینترنت گفته می شود.
تجارت الکترونیک مزایا و معایب بسیار زیادی هم برای صاحب کسب و کار و هم برای کاربر یا مخاطب دارد. اما به دلیل ایکه این علم گسترش یافته هر روزه در حال پیشروی است و تعداد کاربران آن روز به روز درحال افزایش است ، لازم است صاحبان کسب و کار ، شبعه انلاین خود را راه اندازی کنند.
از طرفی کاربران نیز به دلیل اینکه مزایای خرید اینترنتی بسیار بیشتر از معیاب آن است ، ترجیح می دهند نیاز های خود را از طریق این بستر برطرف سازند.
به همین دلیل اهیمت تجارت الکترونیک بیشتر می شود که نتایج ان به وجود آمدن کسب و کار های کوچک در سطح شبکه های اجتماعی تا وبسایت های بزرگ با تبلیغات عظیم شده است.
انواع تجارت الکترونیک ( E-commerce)
تجارت الکترونیک یا در اصطلاح E-commerce همان طور که گفتیم به تمامی فرایند های تبادل کالا و فروش محصول یا خدمات گفته می شود که به 4 دسته اصلی تقسیم می شود :
B2B یا معامله شرکت های تجاری با یکدیگر
در این نوع تجارت الکترونیک ، به جای اینکه محصول یا خدمات به طور مستقیم به دست مصرف کننده برسد ، به یک عرضه کننده یا شرکت دیگر فروخته می شود. به طور مثال عمده فروشانی که محصولات را به خورده فروشان می فروشند.
B2C یا تجارت با مصرف کننده
اگر صاحب تجارت الکترونیک محصول یا خدمات خود را به صورت مستقیم به مصرف کننده برساند ، نوع تجارت الکترونیک آن B2C محسوب می شود. این مورد همان چیزی است که عموم مردم از تجارت الکترونیکی تصور می کنند. به عنوان مثال نیز میتوان به فروشگاه های انلاین دیجی کالا و آمازون اشاره کرد.
C2B یا معامله مصرف کننده با تجارت
این حالت برعکس B2C است درواقع در این نوع تجارت الکترونیک به جای اینکه صاحب کسب و کار به دنبال مشتری باشد ، مصرف کننده برای واگذاری کار، به دنبال تجارت یا شرکت مرتبط با خواسته ی مد نظر است. برای مثال می توان به شخصی اشاره کرد که از یک خیاط در فضای اینترنت درخواست دوختن چادر کرده است.
C2C یا معامله بین مصرف کننده و مصرف کننده
این نوع از تجارت الکترونیک همانطور که از نامش پیداست تجارتی است که میان اشخاص مصرف کننده به صورت آنلاین انجام می شود. برای مثال می توان به معامله هایی که در دیوار یا شیپور انجام می شود را نوعی تجارت الکترونیک C2C دانست. معادل این نوع کسب کار ها در خارج سایت فروشگاهی ebay است که مردم می توانند کالای دست دوم خود را در آنجا به دیگران بفروشند.
نگاهی به تاریخچه تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک و خرید انلاین برای اولین بار در سال 1979 میلادی توسط فردی به نام Michael Aldrich اختراع شد. پس از گذشت 2 سال ، اولین خرید انیترنتی نیز توسط Thomson Holidays در بریتانیا انجام شد که این نوع خرید B2B بود. (تجارت بین تجارت)
بعد از گذشت چند سال و خرید فروش های کم بیشی که انجام شد و این نوع تجارت بر سر زبان ها افتاد ، در سال 1987 یعنی 18 سال پس از اختراع خرید اینترنتی، swreg شروع کرد تا نرم افزار فروش انلاینش کرد که از طریق مکانیسم حساب های الکترونیکی بازرگانی شروع شده بود ، میان مردم به اشتراک بگذارد.
بعد از گذشت 2 سال از این اشتراک گذاری بود که اولین مرورگر وب نوشته شد. با اولین مرورگری که نوشته شد pizza hut در صفحه وب سفارش دادن انلاین را پیشنهاد کرد و اولین بانک انلاین به وجود آمد. و پس از آن رمزگذاری اطلاعات سروری با ssl به وجود آمد. جالب است بدانید همه این کار ها در سال 1994 انجام شد.
پس از آن جف بزوس اولین فروشگاه 24 ساعته در جهان را با فروش کتاب الکترونیکی اغاز کرد. و در همان سال ebay توسط Pierre Omidyar برای حراج تاسیس شد.
و بعد از سه سال گروه علی بابا در چین با راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیکی با خدمات B2B و B2C و C2C باعث شد این تجارت به سرعت شکل بگیرد و از همان سال شروع به گسترش یابد. و این گونه بود که داستان فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک (E-commerce) شروع شد.
مزایای استفاده از تجارت الکترونیک
همانطور که پیش تر نیز گفتیم ، تجارت الکترونیکی هم برای مشتریان و کاربران اینترنت و هم برای صاحبان کسب و کار ، مزایایی دارد که باعث شده این نوع خرید و فروش به سرعت گسترش یابد. در ادامه مزایای این نوع تجارت را برای مصرف کننده ها و صاحبان کسب و کار برایتان شرح خواهیم داد.
مزایای تجارت الکترونیک برای مصرف کننده ها
1.خرید سریع و راحت
یکی از مشکلاتی که در خرید حضوری به خصوص در شهر های بزرگ وجود دارد ، صرف زمان بسیار زیاد در مقابل دیدن تنوع کم محصولات است. فرض کنید 3 ساعت روز را صرف دیدن لباس کنید اما هنوز لباس مورد علاقه خود را پیدا نکرده باشید. این می تواند بسیار دردناک باشد.
اما به لطف پیدایش اینترنت و صد ها سایت فروشگاهی ، این مشکل برطرف شده است. شما می توانید فقط در عرض چند دقیقه محصولات مورد نظر خود را در اینترنت پیدا کرده ، ان ها را مقایسه کنید و سفارش خود را ثبت کنید. این کار نه تنها سخت و زمان بر نیست ، بلکه لذت بخش تر نیز هست.
2.مقایسه قیمت و خرید ارزان ترین محصول
یکی از امکانات تجارت الکترونیک که در فضای حقیقی وجود نخواهد داشت ، امکان مقایسه قیمت چندین محصول در کسری از ثانیه است.
مهم تر اینکه طیف گسترده ای در این نوع خرید پیش روی شماست که می توانید تنها با جست و جوی یک عبارت در گوگل ان ها را پیدا کنید.
3.راحتی و اطمینان خرید براساس نظر مشتریان
اصلی ترین مزیت تجارت الکترونیک ، راحتی در خرید و مقایسه با دیگران است
انچه که بیش از هرچیزی خرید اینترنتی را محبوب کرده است ، راحتی در انتخاب محصول مورد نظر خود و ثبت سفارش است.
علاوه بر این با خواندن نظرات خریداران می تواند شک خود را در خریدن محصول برطرف کنید. مسلما یکی از معایب خرید اینترنتی که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد ، عدم کیفیت مناسب محصول است که با عکس قابل تشخیص نیست.
اما با خواندن نظر مشتریان می توانید اطمینان حاصل کنید که کیفیت محصول مورد قبول خریداران بوده است یا نه.
مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان کسب و کار
1. افزایش فروش تا چندین برابر فروش حضوری
خوشبختانه با افزایش کاربران اینترنت، کسب و کار های اینترنتی نیز توانستند محصولات خود را در معرض نمایش میلیون ها نفر بگذارند و در نتیجه فروش خود را چندین برابر کنند.
علاوه بر این دسترسی مادام العمر به مشتری نیز یکی از مزایای فروش اینترنتی برای صاحبان کسب و کار ها است. اینکه می توانید با ان ها سال ها ارتباط بر قرار کنید ،می توانید مشتریان بالفعل را به مشتریان وفادار را تبدیل کنید.
2. فروش 24 ساعته در 7 روز هفته
فروشگاه اینترنتی این امکان را به شما می دهد حتی هنگامی که خواب هستید نیز محصولات خود را به فروش برسانید. این بزرگ ترین ویژگی تجارت های الکترونیک است.
درواقع در صورتی که برای تجارت الکترونیک خود وبسایتی راه اندازی کرده باشید ، عملیات ثبت سفارش به صورت خودکار خواهد بود و نیازی نست کاربر را هدایت کنید.
3. تراکنش سریع و پرداخت فوری
یکی از معضلات کسب و کار های سنتی ، فروش به صورت نسیه بود. همچنین خرید با چک های چند ماهه برای هر کسب وکاری یک دغدغه اصلی به شمار می رفت. اما هنگامی که کسب و کار های اینترنتی روی کار آمدند ، درگاه های پرداخت نیز توسط بانک هایی نظیر ملت ، سامان ، پاسارگاد و صادرات به وجود آمد تا کاربر در عرض چند دقیقه وجه محصول را پرداخت کند.
معایب خرید اینترنتی برای مشتریان کسب و کار های الکترونیک
1.دریافت محصول با تاخیر
این مورد را می توان گفت اصلی ترین مشکلات فروشگاه های اینترنی است که محصولات فیزیکی عرضه می کنند. برای وبسایت هایی که محصولات مجازی مانند دوره های اموزشی میفروشند ، این مورد جزو مشکلات آن ها محسوب نمی شود.
به همین دلیل است که هنوز برخی از مصرف کننده ها خرید به صورت حضوری را ترجیح می دهند. البته لازم به ذکر است شیوه های ارسال کالا می تواند ویژه، پیشتاز و یا سفارشی باشد که به ترتیب 1 روزه ، 3 الی 4 روزه و 5 الی 7 روزه ، کالا به مشتری تحویل داده خواهد شد؛ اما با این وجود هزینه های ان ها نیز به مراتب بیشر خواهد شد.
2.سوء استفاده های امنیتی و کلاه برداری های اینترنتی
همانطور که علوم تجارت الکترونیک روز به روز درحال گسترش است ، نفوذ و هک نیز درحال پیشرفت می باشد به طوری که هر ساله روش های جدیدی برای فیشینگ و دستبرد به حساب های بانکی تعبیه می شود.
فیشینگ یک روش کلاه برداری است که در آن هکر از طریق روش مهندسی اجتماعی برای کشف رمز و اطلاعات حساب بانکی شما اقدام می کند تا در اسرع وقت حساب شما را خالی کند!
با اینکه این روش هک تقریبا میان مردم شناخته شده و با رعایت یک سری اصول قابل مقابله است ، اما هنوز هم عدم اعتماد مانع خرید اینترنتی بسیاری از مخاطبان اینترنت شده است.
3.عدم تشخیص کیفیت و سایز محصول
در خرید محصولاتی مانند لباس و کفش به دلیل اینکه کاربر نیاز به اندازه دقیق محصول می باشد و کیفیت محصول قابل تشخیص نیست ، این مورد باعث شده تا بسیاری از افراد بعد از اولین تجربه خرید ، دیگر این نوع خرید انجام ندهند.
معایب خرید اینترنتی برای صاحبان کسب و کار های الکترونیک
1.نیاز به تخصص و بودجه کافی
اگر یک وبمستر تخصص های لازم دیجیتال مارکتینگ را نداشته باشد ، فروشی نیز تجربه نخواهد کرد. بنابراین لازم است قبل از اینکه کسب و کار اینترنتی خود آموزش های لازم را فرا بگیرید. عمده ترین مشکل یادگیری تخصص ها بودجه لازم و زمان کافی برای یادگیری است.
اگر زمان لازم برای برای یادگیری نداشته باشید ، این می تواند اصلی ترین معظل شما باشد زیرا نیاز به متخصص هایی دارید که معمولا دستمزد های بالایی خواهند داشت.
2.تامین امنیت و حریم خصوصی کاربران
همانطور که پیشتر گفتیم یکی از دلایلی که کاربران اینترنت خرید از فروشگاه های انلاین را تجربه نکرده اند، عدم اعتماد و امنیت آن هاست. با گسترش روش های کلاهبرداری سایبری ، تامین امینت لازم یکی از چالش های دارندگان وبسایت های فروشگاهی است.
التبه که این مشکل قابل حل است اما نیاز به بودجه برای نیرو های لازم خواهد داشت.
3.برگشت کالا و خدمات پس از فروش
طبق امار ، مشتریان کسب و کار های اینترنتی نسبت به مشتریان فروشگاه های حضوری ، بیشتر کالای خریداری شده را مرجوع می کنند. دلیل این امر هم عدم امکان تشخیص کیفیت محصول است. همچنین خدمات پس از فروش ، می تواند برایتان هزینه های مخفی به شمار آیند که باید آن ها را لحاظ کنید.
علاوه بر این موراد معیاب و مزایای زیادی وجود دارد که احتمالا آن ها را می شناسید.
جمع بندی مطالب
همانطور که خواندید با گسترش شبکه های رایانه ای و اینترنت ، خرید و فروش اینترنتی یا در اصطلاح تجارت الکترونیکی نیز توسعه یافت. تجارت الکترونیکی انواع مختلفی دارد که آن ها را به شما معرفی کردیم همچنین سعی کریم عمده ترین مزایا و معایت تجارت الکترونیکی برای مشتریان و صاحبان کسب و کار را برای تان شرح دهیم.
تجارت الکترونیک چیست؟ مزایا و معایب تجارت الکترونیک
دکه سیار نمایش؛ آشتی مردم با تئاتر
شایعات کثیف علیه عموی سوباسا و تجارت اوشین!
سامانه تصفیه آب سیار توسط دانش پژوهان ایرانی ساخته شد
ساخت رایانه ای که با خون الکترونیکی کار می کند !
شارژ وسایل الکترونیکی با حرکات بدن
روش ضدعفونی کردن دستگاههای الکترونیکی
آموزش گام به گام پاورپوینت (قسمت اول)